Eet jij wel eens linzen? Op de één of andere manier zitten ze niet in mijn systeem, maar daar ga ik verandering in brengen. Ze zijn namelijk supergezond en je kunt ze heel makkelijk in soepen en sauzen verwerken. Linzen zitten vol voedingsstoffen, vezels, eiwitten, hebben weinig vet en veel proteïnen.

Als je wilt afvallen kan ik je aanraden om linzen op je menu zetten. Ze bevatten weinig vet en zorgen voor een goede spijsvertering en een verzadigd gevoel. Het schijnt dat zin in zoetigheid verdwijnt (want ze helpen insuline pieken te verminderen).

Er bestaan veel soorten linzen; rode, gele, groene en bruine. De groene en bruine linzen worden vooral bij ons gebruikt. Ze hebben een vrij lange kooktijd en zijn daardoor heel geschikt voor stoofpotjes. Je kunt ze het best  een aantal uren weken voordat je ze gaat gebruiken. Met andere, kleinere soorten linzen hoeft dit niet. Hoe kleiner de linzen, des te beter ze smaken. In het Midden-Oosten en India worden vooral rode en gele linzen – beter bekend als ‘dal’ – gegeten. Deze worden meestal gepeld verkocht, waardoor ze snel tot een papje inkoken (vaak gebruikt in curry’s).

Linzen zijn zaden van peulvruchten en  worden vooral gebruikt in de Indiase, Turkse en Marokkaanse keuken. Lang stonden linzen bekend als voedsel voor de armen. Ben je enthousiast geworden en wil je met linzen aan de slag, kijk dan bijvoorbeeld op Smulweb voor heel veel recepten.

Extra voordeel: linzen zijn niet duur, overal te koop en lang houdbaar!