Kinderen lekker de helft

‘Patat met mayonaise, een gefrituurd stuk fabrieksdier en een ijsje toe. In het gunstigste geval ligt er een kwart sinaasappel bij of staat er een vingerhoed rauwkost naast. Het kindermenu is in Nederlandse restaurants volstrekt ingeburgerd. De ouders eten een gekonfijte parelhoenbout of een gevulde dorade met rozemarijn; de kinderen krijgen kipnuggets uit de diepgevroren grootverpakking met appelmoes uit een pot…’

Joris Heijnen is mede-initiatiefnemer van de landelijke campagne tegen het kindermenu. Van Ruitenburg bedacht het, hij helpt het uitrollen. Heijnen leidt Variatie op de kaart, een jonge organisatie die zich inspant voor duurzame gerechten op de restaurantkaart. Zijn collega’s trainen momenteel de koks van een Van der Valk restaurant om gevarieerder, groenterijk en vegetarisch te koken. “Zo’n bedrijf als Van der Valk ziet ook dat daar steeds meer vraag naar is,” zegt Heijnen. “Ook voor deelnemende restaurants aan de campagne Kinderen lekker de helft gaan we workshops verzorgen over gezonde alternatieven voor het kindermenu.”

Bekijk het filmpje over de pilot op Texel die initiatiefnemer Annette van Ruitenburg (interviewer) maakte met filmer/editor Linda Vosjan.